Fakta om Putte och Todd!

Hej!

Till att börja med har detta varit en ganska rolig dag, trots att det varit lång dag i skolan. Idag är det ju Fredag. IGEN! :) Eller ja, Lördag då, för nu är klockan över tolv på natten. Men ändå fort går det! Snart har vi gått i skolan i tre veckor.. :P
Mamma har en "vänninna" här som ska sova över över helgen. De ska ha lite "tant - time". Mamma säger "tjej-time" men jag tycker det låter lite konstigt när man ska fylla 41 år.. xI
I morgon åker Sara till Thailand. Hoppas at jag har sagt hejdå till henne och allting tillräckligt ordentligt efter skolan.. gud vad jag kommer sakna henne! För nu kommer jag inte se henne på fyra veckor.
Men nu över till en HELT annan sak:

Här kommer lite fakta om Putte och Todd, som jag sa i går! (två shetlandsponnyer).

Putte.
Putte är född år 2000.

Han är en väldigt personlig ponny, som kan vara underbar när man kommer honom nära! Han har lätt att lära, och tycker det är roligt med träning från marken och att bli tömkörd, och är väldigt duktig! Han älskar även att hoppa, både i skogen och på banan!
Putte är bara 86 centimeter i mankhöjd, så han är inte så hög, direkt! Så jag kan inte rida honom alls egentligen, men det har faktiskt hänt några få gånger.
Putte är väldigt låg i rang, säkert lägst av alla hästar på hela stallet. Tillsammans med andra hästar är det oftast han som får vara utanför, och då vågar han absolut ingenting.
Eller om han gör något bus och man säger till på skarpen, då lyder han, och vågaroftast inte streta emot. Men egentligen är han full av självförtroende och bus som bara vill ut! Han är så lättlärd, så personlig och så duktig! Han är helt enkelt en underbar ponny, särskilt när man vet lite om honom och lärt känna honom.
Putte kan verka lite sur att borsta, men han har bättrat sig mycket nu, och lärt sig att det faktiskt inte är så farligt att bli det. Men han är oftast ingen "gosponny", utan en liten actionkille som älskar när det går fort och händer saker och ting! Om man ska gå en promenad i grimma och grimskaft och han förväntat sig att få gå en tur i skogen, och man i stället går med honom i paddocken, kan han ibland bli jättesur. Men inte alltid! Han hatar att ha tråkigt, helt enkelt. Det lärde jag mig en gång, då han till och med bet efter mig och vägrade trava när jag ledde honom i paddocken. Ska man motionera, så ska det vara kul också, tycker han!
Hans bästa kompis är självklart Todd, och de har gått i samma hage i ungefär fyra år. Men det är Todd som bestämmer! Allt! Putte vill inte vara i vägen, han liksom bara hänger med, där Todd styr och ställer.
Men inom honom finns som sagt väldigt mycket som vill ut, man får bara locka fram det, och det är inte särskilt svårt!


Putte i full fart när vi släppte de lösa i paddocken!

Putte och Sara i full fart en härlig vinterdag!

Mys!

Putte gaapar stoort efter en tuva gräs (: (Han ser ut som två olika hästar på ett år! Sommaren så här, vintern alldeles lurvig!)

Sikken sötnos!


.. och han älskar som sagt att hoppa!!

Lite småsuddig bild, kanske, men ett otroligt fint hopp!

Det här får bli avslutarbilden! En gó rullpaus i gruset...
Så, nu hoppas jag att ni fått en god överblick av Putte.
Och ska jag avslöja något? Detta nämns i stort sätt aldrig, men egentligen heter Putte faktiskt Pontius Pilatus! (stavning?)

Todd.

Todd är en skimmel shettisvalack på 106 cm i mankhöjd, född år 1997. Här har du en shettis med självförtroendet på topp!!
Han är en ponny som aldrig är på dåligt humör emot en! Han stryker aldrig öronen bakåt och är aggresiv, utan är för det mesta väldigt snäll. Om han har en "dålig dag", så kan det vara när han är trött, eller helt enkelt inte är lika pigg och intresserad.
Han är en ganska okomplicerad ponny, som inte är så där jätte personlig, kanske. Fast det kan i och för sig vara något med honom som inte finns hos någon annan häst jag vet, men det är svårt att komma fram till riktigt vad. Men han är fin att rida och kan mycket i dressyr! Och så är han en häst som tycker om att gosa och mysa! Det är väl det som han har som är lite sådär "extra" personligt med honom. Fast det finns något mer, det vet jag.
Todd är en sådan shettis som man aldrig någonsin kan veta vad han ska hitta på. Han kan verka kolugn, och helt plötsligt bara spurta iväg, bocka eller något annat sådant. Han kan vara rätt svår att få stopp på när han väl börjat! En gång travade vi lite sakta på ängen, och så ökade han farten, och ökade ända till galopp, fortare och fortare, och till sist gled jag av på något vis, om det var för att han sprang åt sidan eller så vet jag inte. Och han sprang runt oss i säkert fem minuter och höll på och bocka och showa för oss, och sprang i väg, travade med hög svans och höga benlyft, och ramlade till och med omkull i snön en gång.. x) Men när vi inte kollade på honom, då kom han tillbaka. Så han är helt enkelt en sådan som kan busa och göra mycket hyss, men han vill aldrig göra något illa, utan vill bara ha kul!
Han är ganska pigg och alert att rida ute i skogen, och öronen pekar framåt hela tiden!
Todd är bossen i stallet! Han "vann" till och med en "fight" emot Wincer en gång, den största hästen på hela stallet, som är runt 174 cm i mankhöjd! Så han är inte att leka med, iallafall inte om man är häst!


Todd går fint i form!

Alltid lika pigg på turerna!

Todd i sommarpäls, ser ut som en riktig sagohäst här! Bara hornet i pannan som fattas.

Todd, lika medveten om hur bäst han är som vanligt.

Slappar'n.

Blev mest hagbilder, lite tråkiga kanske, men jag orkar inte bry mig om det just nu!
Ska lägga in ett enskilt inlägg nu också, och skriva lite mer om saker..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0